Functies van een lettertype
Even terug naar de basis, globaal gezien heeft een lettertype 2 functies. Objectief, het vergroten van de leesbaarheid om de inhoud en boodschap van de tekst zo goed mogelijk te kunnen overbrengen; Subjectief, het communiceren van een visuele identiteit en beleving, bijvoorbeeld van het merk of van de nieuwsdrager.
Tips voor de keuze van een goed lettertype
Waar moet je op letten bij de keuze van een juist lettertype? Enkele tips:
- Kies lettertypes met een conventionele vorm waarbij de lezer zich gelijk op de boodschap van de tekst kan concentreren in plaats van op de vorm van de letters.
- Selecteer een lettertype met voldoende ruimte tussen de letters. Te krappe ruimte tussen letters vermindert de leessnelheid, omdat de lezer letters en lettercombinaties opnieuw moet herkennen.
- Lettertypes met een goede x-hoogte (de x-hoogte is de hoogte van de onderkastletters zonder stok of staart, zoals de kleine letter x, waarnaar deze hoogte dan ook genoemd is.) zijn beter leesbaar want zodra letters op elkaar lijken (bijv. c, e, o) kunnen ze gemakkelijker van elkaar onderscheiden worden.
- Kies lettertypes die ontworpen zijn voor het doel waarvoor ze gebruikt worden, dus gebruik geen lettertypes voor body copy die initieel ontworpen zijn voor bijvoorbeeld gebruik op posters.
- Een lettertype dat past bij het verwachtingspatroon van de bezoeker draagt bij aan de beleving van je organisatie. Een comic-sans lettertype is misschien niet de juiste keuze voor een notaris kantoor…
- Kijk naar wat anderen reeds hebben gedaan en probeer te ontrafelen waarom dit stuk tekst nu juist zo fijn leest. Je hoeft dus zeker het wiel niet opnieuw uit te vinden.
- Kies een lettertype met een grote familie (bijv. light, regular, semibold, bold, heavy, condensed). Zo kun je vele variaties maken met hetzelfde lettertype.
Tips voor een betere leesbaarheid
Zoals eerder gezegd, makkelijk leesbare tekst zorgt ervoor dat de inhoud en boodschap op een snelle en duidelijke manier overkomt bij de bezoeker. Hoe doe je dit? Enkele tips:
De lettergrootte
Kies een lettergrootte voor de body copy die niet te klein is, bijvoorbeeld 14 pixels. Op basis hiervan kun je de visuele hierarchie bepalen van andere onderdelen zoals pagina titels, (sub)koppen en bijschriften door de lettergrootte voor elk level hoger in de hiërarchie te vergroten met bijvoorbeeld 6 pixels.
Regellengte
Te lange of te korte regels lezen niet prettig. Een juiste regellengte is daarom erg belangrijk om de teksten optimaal leesbaar te maken voor de bezoeker. Een ideale regelafstand bestaat uit ongeveer 70-80 tekens inclusief leestekens en spaties.
Regelafstand
Naast de juiste regellengte is ook de regelafstand voor body copy belangrijk om de tekst goed leesbaar te maken. Globaal kun je zeggen dat de regelafstand ongeveer 1,5 keer de lettergrootte zou moeten zijn (bij een lettergrootte van 16 pixels is de regelafstand dus 24 pixels). Gebruik deze regel echter niet voor headers en subheaders want dan is de afstand te groot.
Alinea lengte
Door een lange(re) tekst in alinea’s in te delen, creëer je hapklare brokken voor de lezer. Een alinea heeft echter ook een ideale lengte. Probeer alinea’s te maken van maximaal 8 tot 10 regels zodat het oog van de bezoeker de tekst kan afbakenen en zich op dat stuk kan focussen.
Visuele hierarchie
Een stuk tekst leest veel makkelijker indien de tekst vooraf wordt gegaan door een header en verdeeld wordt in losse alinea’s die ieder voorzien zijn van (sub)kopjes. Door deze visuele hierarchie kan de bezoeker de tekst scannen doordat de kopjes en subkopjes houvast creëren.
Lijstjes
Daarnaast maken het gebruik van opsommingstekens als een genummerde lijst of een puntsgewijze lijst de tekst nog beter en makkelijker leesbaar. De bezoeker kan zich alleen op dat punt concentreren en hoeft de positie binnen de tekst niet in de gaten te houden.
Contrast
Als laatste punt geldt dat een hoger contrast tussen voor- en achtergrondkleur zorgt voor een betere leesbaarheid. Dit geldt ook voor mensen die kleurenblind zijn of minder gezichtsvermogen hebben. Hoe hoger het contrast, hoe beter de leesbaarheid.
Liever niet zelf doen?
Wil je ook een hogere conversie door het juiste lettertype en betere leesbaarheid, maar doe je alle werkzaamheden liever niet zelf? Heb je nog geen website, of is de huidige aan vernieuwing toe? Neem dan contact met ons op.
Lets start something amazing together
We denken graag mee over jouw ideeën, wensen en dromen. Helpen je met keuzes maken, spuien alvast een paar creatieve ideeën en behoeden je voor digitale valkuilen. Zullen we een afspraak maken?