Kennisbank > Zoekmachine optimalisatie > Wat zijn long tail zoekwoorden?
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Om het verschil te kunnen aangeven tussen long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden moeten we eerst definiëren wat zoekwoorden zijn. Zoekwoorden zijn (combinaties van) woorden die door de gebruiker in de zoekbalk van een zoekmachine worden ingevoerd om een zoekopdracht uit te voeren. Dit kan met behulp van het toetsenbord als getypte tekst of door middel van het inspreken van de zoekwoorden (“voice”) wat tegenwoordig steeds vaker voorkomt.
Interessante zoekwoorden
Alle uitgevoerde zoekopdrachten worden door de zoekmachine verzameld. Door analyse is te achterhalen hoe vaak er periodiek (Google meet op maandbasis) wordt gezocht door gebruikers van de zoekmachine op de betreffende zoekopdrachten. De resultaten worden weergegeven in de eenheid “maandelijks zoekvolume”. Door nu op zoek te gaan naar aan jouw business gerelateerde zoekwoorden met een hoog zoekvolume kun je de zoekintentie bepalen van jouw ideale gebruikers (leads en klanten). Zodoende kun je de content op jouw website daarop aanpassen en op relevantere termen beter scoren in de zoekresultaten.
Tools voor zoekwoordenonderzoek
Maar hoe ga je nu op zoek naar het zoekvolume van voor jou relevante zoekwoorden? Het achterhalen van alle relevante zoektermen voor jouw website noemen we een zoekwoorden onderzoek. Er zijn vele tools op de markt waarmee je dit inzicht kunt verwerven. Een gratis tool is de Keyword Planner van Google Ads, een andere gratis tool is Ubersuggest. Voorbeelden van betaalde tools zijn Ahrefs en het platform van Marketing Madheads.
Verschil tussen long tail en short tail zoekwoorden
Het verschil tussen long tail en short tail zoekwoorden zit ’em in het aantal zoekwoorden binnen de zoekterm. Short tail zoektermen bestaan vaak uit 1 of 2 woorden. Deze woorden zijn vaak generiek en hebben vaak een hoog maandelijks zoekvolume maar ook veel concurrentie. Ranken (“hoger scoren in de zoekresultaten”) op deze zoekwoorden is daardoor lastig, terwijl de zoekintentie van de gebruiker helemaal niet hoeft aan te sluiten bij de door jou getoonde content.
Long tail zoekwoorden bestaan vaak uit 3 woorden tot een hele zin. Het maandelijks zoekvolume van deze long tail zoekwoorden is een stuk lager, maar de concurrentie is een stuk lager en kans op aansluiting bij de zoekintentie van de gebruiker een stuk hoger. Zoekmachines zijn daardoor beter in staat om relevante zoekresultaten te tonen. Resultaat: een hogere kans op conversie.
Voorbeeld short tail en long tail zoekwoorden
Iemand die zoekt op het woord “webdesign” kan vele verschillende zoekintenties hebben. De gebruiker kan op zoek zijn naar webdesign voorbeelden, naar hoe een website te designen, naar een bedrijf die webdesign doet etc. Je kunt dus heel erg hard je best doen om op het zoekwoord “webdesign” te ranken, maar de conversie daarvan is uitermate laag omdat de kans groot is dat jouw getoonde resultaat niet aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Proberen we echter te ranken op “webdesign laten maken in Hoofddorp” dan is het maandelijks zoekvolume weliswaar een heel stuk lager, maar de concurrentie daarentegen ook terwijl de koopintentie vervolgens veel hoger is.
Als we dit long tail zoekwoord gaan analyseren zien we:
zoekwoord = webdesign
koopintentie = laten maken
specifiek = in Hoofddorp
Hogere conversie bij long tail zoekwoorden
Samenvattend kunnen we zeggen dat long tail zoekwoorden beter converteren dan short tail zoekwoorden. Dit komt doordat de concurrentie lager is, waardoor het makkelijker wordt om te ranken in de zoekmachines (vindbaar en dus meer kans op traffic naar je website) en de zoekintentie/koopintentie hoger is (en dus meer kans op conversie). Wist je trouwens dat ongeveer 70% van alle ingevoerde zoekopdrachten long tail is en maar 30% short tail?
Lets start something amazing together
We denken graag mee over jouw ideeën, wensen en dromen. Helpen je met keuzes maken, spuien alvast een paar creatieve ideeën en behoeden je voor digitale valkuilen. Zullen we een afspraak maken?