Kennisbank > Conversie optimalisatie > Wat is een Conversieratio?
Wat is een Conversieratio?
De conversieratio (ook wel conversiepercentage of CRO (Conversie Ratio Optimalisatie) genoemd) geeft het percentage van de website bezoekers weer dat overgaat tot conversie. Dus bezoekers die ook daadwerkelijk doen wat we als doelstelling hebben gedefinieerd voor de website pagina.
Formule om de conversieratio te berekenen
De formule om de conversieratio te berekenen is vrij simpel:
CR = C / TB * 100%
waarbij:
CR = conversieratio
C = aantal conversies
TB = totale aantal bezoekers
De conversieratio is eenvoudig te bepalen en kunnen we het beste uitleggen met twee voorbeelden.
Conversieratio nieuwsbrief aanmelding
Stel we hebben als doel gesteld dat bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief op jouw website. Vorige maand zijn er in totaal 500 bezoekers op je website geweest. En daarvan hebben zich er 7 aangemeld voor de nieuwsbrief. De conversieratio van vorige maand voor dit doel is dan: (7/500) * 100% = 1,4%. Indien de conversieratio lager is uitgevallen dan wat we als doelstelling hebben gesteld, dan moeten we aan de slag met conversie optimalisatie technieken om het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief te verhogen.
Conversieratio Google Ads
We kunnen de conversieratio ook toepassen op onze Google Ads (SEA). Stel we hebben ongeveer tegelijkertijd 2 advertenties voor een bepaalde tuinstoel. Op advertentie A klikken 673 mensen, waarvan 18 de tuinstoel daadwerkelijk gekocht hebben. Op advertentie B klikken 312 mensen waarvan 9 tot aankoop zijn overgegaan. De conversieratio van advertentie A is 2,7% terwijl de conversieratio van advertentie B 2,9% is. Met elkaar vergeleken scoort advertentie B dus 7,4% beter dan advertentie A ((2,9/2,7)-1*100%).
Om duidelijk inzicht te krijgen in de performance van je website is het sterk aan te raden om de conversieratio’s van jouw belangrijkste doelen goed in de gaten te blijven houden, bijvoorbeeld via Google Analytics.
Lets start something amazing together
We denken graag mee over jouw ideeën, wensen en dromen. Helpen je met keuzes maken, spuien alvast een paar creatieve ideeën en behoeden je voor digitale valkuilen. Zullen we een afspraak maken?