Kennisbank > Conversie optimalisatie > Wat is een Conversie?
Wat is een Conversie?
Een conversie is het moment waarop een bezoeker op een website overgaat tot een actie. Dat kan bijvoorbeeld een aankoop, informatieaanvraag, het downloaden van een brochure of een andere interessante actie zijn. Vaak wordt in eerste instantie in Google Analytics gekeken naar het bereik, zoals het aantal bezoekers of het aantal pagina’s. Voor een naamsbekendheid-campagne zijn dit waardevolle gegevens, maar interessanter is wat de effort en het bestede budget eigenlijk hebben opgeleverd (ROI). De conversieratio zegt hier meer over.
Voorbeelden conversie
Het verschilt per website welke conversie relevant is. Een aantal voorbeelden van conversies zijn:
- Aankoop van een product of dienst
- Inschrijven op een nieuwsbrief
- Downloaden van een brochure
- Contact opnemen
- Ingevuld terugbelverzoek
Soorten conversies
Conversies kunnen worden uitgesplitst in:
- harde conversie en zachte conversie
- macro en micro conversies
Een harde conversie leidt direct tot omzet, terwijl een zachte conversie dat niet doet.
Een macro conversie omvat alle stappen die een websitebezoeker zet tot een bepaalde actie, bijvoorbeeld de aankoop van een product. Alle kleine stappen die leiden tot de macro conversie heten micro conversies. Denk aan klikken op de “plaats in winkelmandje” button, het product toevoegen aan de favorieten, aanvinken dat ook de nieuwsbrief ontvangen wil worden. Door het optimaliseren van deze kleine stappen willen we website bezoekers beter door de site heen kunnen begeleiden naar een conversie, ook wel de conversiefunnel genoemd.
Lets start something amazing together
We denken graag mee over jouw ideeën, wensen en dromen. Helpen je met keuzes maken, spuien alvast een paar creatieve ideeën en behoeden je voor digitale valkuilen. Zullen we een afspraak maken?