Voordelen van GA4 t.o.v. UA
De voordelen van GA4 op een rijtje.
Cross-platform data, zowel website als app data in één Google Analytics 4 property
GA4 gaat verder dan het beheren van de statistieken van je website. In GA4 heb je de mogelijkheid om zowel web als app data (cross-platform) in één GA4 property weer te geven. Hierdoor ontstaat een completer beeld van het gedrag van je bezoekers over je website en apps heen, waardoor de customer journey nog beter in kaart gebracht kan worden.
Betere bescherming van de data van je gebruikers
In GA4 staat privacy en de bescherming daarvan (privacy by design) voorop. GA4 slaat namelijk geen IP-adressen op want alle data die naar GA4 verzonden wordt, wordt automatisch geanonimiseerd. Ook biedt GA4 iedereen de mogelijkheid om met terugwerkende kracht persoonsgegevens te verwijderen. Daardoor weet je zeker dat je altijd voldoet aan de AVG/GDPR.
Betere integratie met andere Google producten
GA 4 integreert beter met andere Google-producten, zoals Google Search Console, Google Tag Manager, Google Optimize en Google Ads.
Nieuwe manier van data verzamelen
GA4 maakt gebruik van het “event-based” datamodel en verzamelt alleen data vanuit gebeurtenissen (events) en niet meer vanuit paginaweergaven (page-views). Page-views waren in UA de belangrijkste meting. De informatie van een bezoeker wordt in GA4 gekoppeld aan een reeks van events. Op basis van het type event en welke interacties deze bezoeker vervolgens heeft, wordt beeld gecreëerd van de betrokkenheid op de site of app. Door uit te gaan van events zorgt Google er voor dat veel andere events ook inzichtelijker worden. Binnen GA4 kun je voortaan standaard de volgende events meten: Scrolling (90% van de pagina), Outbound links, Site Search, Video engagement (YouTube) en
File downloads.
Snel overstappen naar GA4 is noodzakelijk
Als je nu Google Universal Analytics (UA) gebruikt, dan is het eigenlijk zaak om zo snel mogelijk over te stappen naar GA4. Als je wacht tot halverwege 2023 met deze overstap, dan heb je het eerste jaar geen vergelijkingsdata omdat de nieuwe aanpak van GA4 ervoor zorgt dat oude en historische informatie uit de bestaande UA implementatie niet meer mee te nemen is. Niet zo fijn dus.
Hulp nodig bij Google Analytics of de overstap naar GA4?
Heb je hulp nodig bij Google Analytics of weet je niet goed hoe je moet overstappen naar GA4? Laat het dan aan Hellopixels over en neem contact met ons op.
Lets start something amazing together
We denken graag mee over jouw ideeën, wensen en dromen. Helpen je met keuzes maken, spuien alvast een paar creatieve ideeën en behoeden je voor digitale valkuilen. Zullen we een afspraak maken?